در معرض موسیقی قرار گرفتن و شرکت فعال در خلق آن میتواند زندگی یک کودک را هم آنی، هم در بلندمدت غنا بخشد و در او خلاقیت و شکوفایی برانگیزد.
درچنددههگذشته، درزمینهرشدکودک ، مراحلآن واینکهکودکدرهر مرحلهچگونه میاندیشد، چگونه یاد میگیرد و ... ، تحقیقاتی وسیع انجام شده است.
نتیجهی این تحقیقات روی آموزشکودکان و روشهای آن و حتی روشهای آموزش موسیقی تاثیرگذاشته است.ـ ما در زمینه موسیقی کودک غنی هستیم. موسیقی کودک ما چیزی جدا از فرهنگ موسیقی سرزمین ما نیست این موسیقی از دامن مادر شروع میشود؛ آن موقع که مادر با موسیقی به فرزند خود زبان را آموزش میدهد، ترانهها را برای فرزندش میخواند، در حیطههای مختلف رشد به او کمک میکند؛ با موسیقی او را تشویق میکند که راه برود، به او کمک میکند در بازیهایش دنیای اطرافش را بشناسد، در نتیجه رشدشناختی او شکل میگیرد. همه اینها با هنر موسیقی حاصل میشود. اما متأسفانه ما هیچوقت به این گنجینه قوی به عنوان مرجع ومنبع نگاه نکردهایم. مادران ما در گذشته هنرمندانه پردههای موسیقی سرزمینمان را به فرزندانشان انتقال میدادند و امروز ما می توانیم با بهرهگیری از این گنجینهها از تکنیک مادر آن روزها استفاده کنیم و به صورت کاربردی در مراکز آموزشی خود برای پرورش کودکانمان مورد استفاده قرار دهیم.